Liksom jag

Först hette bloggen nåt annat, men det var jag inte nöjd med för det var liksom inte jag.

När jag ändå är igång

Kategori: Allmänt


Nu känner jag mig lite uppspelt och så över genus och kritik av omvärlden så då kan jag ju egentligen häva ur mig något jag gått och tänkt på väldigt länge (har även suttit och tänkt på det, och säkerligen legat och tänkt på det). Får slå två flugor i en smäll: hacka på antifeminister och hacka på en Schulman.

Calle Schulman din gamla galosch. Du är en tydlig anti-feminist och din rädsla för att ett gäng feminister ska tvinga din dotter att gå fordonprogrammet istället för att vara hemma och kamma håret har komprimerat din argumentationsförmåga. För ett bra tag sen tänkte du försvara din fru/sambo som hade råkat i dispyt med några feminister. Du är precis som mig mån om att säga att TJEJER är bra och KILLAR är bra. Im with you man. Sen försöker du förklara den naturliga och biologiska skillnaden som är mellan tjejer och killar (vilket motiverar varför man uppfostrar barn helt olika och tvingar in de i roller och situationer de kanske inte vill ha). Och det var där du var heltokig. Fläng!

Du sa att det märktes att din dotter var tjej (dottern var vadå, 6 månader vid tillfället?) eftersom hon blev gladare när hon hade på sig rosa och kjol/klänning än om hon hade byxor och blått. ALLTSÅ. I det ögonblicket motbevisar du dig själv (vilket i och för sig är underbart). Du menar alltså att i X-kromosomen finns det en önskan att bära kjol och rosa, vilket gör att du blir glad att du har det på dig redan som spädbarn.

Då undrar jag. När utvecklades den egenskapen? På 20-talet var rosa och rött en manlig färg, så det måste ju ha varit efter det någon gång (ooooj vilket snabb evolution). Du kanske dock menade själva kjolen? Jag är säker på att nomadkvinnor och nomadmän brydde sig oerhört mycket om vad de hade på sig. Alla snubbar för 2000 år sen (och nu med för den delen) i Arab-länderna kan inte ha fått den mutationen. Trist för dem.

Ja som sagt du motbevisade dig själv. Sannolikast är att det inte handlar om något inbyggt i flickor att ÄLSKA kjol utan snarare något i ditt och frugans sätt att interagera med din dotter när hon har kjol på sig. Hon kommer naturligtvis le om ni utbrister "ÅÅÅÅÅH LILLA PLUTTIGA GUMMAN VAA FIIIIN DU ÄR I KJOOOOL" med ljusa falsettröster än om ni säger "NÄMEN COOLA BRUTTAN I BYX" med ett mörkt monsterliknande uttryckt.


Tack för mig!

Kommentarer

  • Kerstin säger:

    Word!

    2012-02-19 | 12:38:51

Kommentera inlägget här: